Din digitale tilstedeværelse er avhengig av hvordan du planlegger din satsing på digital markedsføring og teknologi i et landskap som er i rask endring. For å lykkes på nett må du sette sammen teknologi som hjelper deg å markedsføre, selge og administrere bedriften din. Men hva skal du velge?
Innen martech finnes det i dag hundrevis, for ikke å si tusenvis, av programmer, apper og software som alle ønsker å vinne din gunst. Digital markedsføring og teknologi kan fort bli en felle, fordi det er avgjørende hva du velger for å lykkes. Et stort problem er at man begynner å kjøpe teknologi før man i det hele tatt vet hva man skal bruke teknologien til. Det er i det hele tatt lett å la seg lokke med av fristende tilbud, egenskaper og muligheter. Men trenger du det?
Undersøkelser viser at vi ofte ikke bruker mer enn en brøkdel av alle mulighetene et verktøy tilbyr. Teknologi vil aldri gjøre jobben for deg. Den skriver ikke innholdet for deg. Den selger ikke dine produkter og tjenester for deg. Nå vil sikkert noen argumentere for at, jo, til en viss grad kan teknologi hjelpe deg med det også. Men dønn ærlig, å produsere innhold og sørge for fornøyde kunder er hardt arbeid. Ferdig snakka.
Men på den annen side, teknologi kan forenkle prosesser og redusere friksjon i salgsarbeidet. Teknologistakken din kan forene marked, salg og kundeservice og fjerne siloer mellom avdelinger. Selgere bruker eksempelvis ofte over en tredjedel av sin tid på administrative oppgaver. Manuelle operasjoner og rapportering tar alt for mye tid.
Ofte jobber marked i sine systemer som marketing automation og nyhetsbrev, salg jobber i et eget CRM system og kundeservice logger aktivitet og henvendelser i et eget kundeservicesystem. Hvis ikke disse systemene snakker sammen vil heller ikke data synkroniseres. Da vet ikke kundeservice hva marked og salg holder på med og mye informasjon faller mellom to stoler. Det vil si at også kunden faller mellom to stoler. Det er skadelig for businessen.
I dag ser vi en trend mot at bedrifter velger en annen tilnærming. Alle team som jobber med kunder styres av en COM, eller en Chief Operation Manager. COM’en er ansvarlig for inntektene og følgelig alle avdelinger som jobber med å generere inntekter. I denne forbindelsen blir vedkommende også ansvarlig for at verktøy og teknologi fungerer og snakker sammen på en fornuftig måte. Denne stillingen er en moderne versjon av en driftsansvarlig.
Du tenker at dette bare gjelder store bedrifter. Nei, tankegangen gjelder like mye for mindre bedrifter etter min mening. Det kan hende at samme person er ansvarlig for markedsføring, salg og kundeservice. Like fullt er du avhengig av å ha systemer som kan takle ulike henvendelser, uavhengig av hvor i kundereisen kunden din befinner seg.
Både gründere og etablerte bedrifter bør ta en gjennomgang av sin tech-stack før eller senere og med jevne mellomrom. Det kan imidlertid være vanskelig å skaffe seg oversikt. Vi kan hjelpe. Ved å sette oss inn i dine behov, kan vi sette sammen riktige verktøy og teknologi spesielt med tanke på innhold og prosesser for å skape bedre kunderelasjoner. Målet er å skape gode kundereiser.
La oss se på noen områder du bør tenke gjennom:
Det finnes mange gode publiseringsløsninger for å lage websider, landingssider og blogger på markedet i dag. Alle med sine fordeler og bakdeler.
Når det kommer til WordPress er det så uendelig mye mer enn et publiseringsverktøy. I dette økosystemet finnes det tusenvis av utvidelser som løser ulike problemer. Det er både styrken og svakheten til WordPress. Men det byr på et hav av muligheter. Det som er vanskelig er selvfølgelig å plukke ut det som er riktig akkurat for din virksomhet.
Du kan bygge hele din digitale tilstedeværelse på WordPress og bygge sammen din egen portefølje av utvidelser (plugins) og integrasjoner mot andre systemer.
Det fine med WordPress er at det passer for deg som kun ønsker en personlig blogg og for store internasjonale konsern…, og alt i mellom.
Din WebPartner kan hjelpe deg med:
HubSpot er helt annerledes bygd opp. Her får du et «All in One» system for marked, salg og kundeservice hvor det meste er integrert inn i deres plattform. Effekt Digital, som Din WebPartner er en del av, er sertifisert partner og vi har lang erfaring og kompetanse for å finne riktig løsning og ikke minst i å sette opp og implementere de ulike hub’ene.
HubSpot er et CRM system i bunn. De ulike hubene består av marked, salg, service, CMS og operations som alle knytter seg opp mot samme database. Det vil si at alle sitter på samme informasjon om kontakter og bedrifter og at all dialog med disse er samlet i et og samme system. Det er rett og slett elegant. Ofte sitter de ulike avdelingene på ulike systemer og informasjon blir borte på veien. HubSpot river i stedet ned siloene som oppstår mellom ulike avdelinger, og sørger for at vi i stedet kan jobbe sammen gjennom hele den digitale kundereisen.
Hvis du tar digital markedsføring og teknologi på alvor kommer du ikke utenom marketing automation når du skal administrere og lykkes med dine kampanjer.
Det finnes mange flere systemer, og mange systemer vi har hørt mye bra om. Ovenstående systemer er imidlertid de løsningene vi selv har erfaring med og som vi vet er ansett som blant de beste på markedet. Men alt kommer an på behov.
CRM henger naturlig nok nøye sammen med valgene du gjør over. Undertegnede har prøvd mange CRM systemer opp gjennom årene. Jeg må si at CRM ofte, dessverre, forårsaker mye frustrasjon hos selgere og ledere. Mange av de store og gamle systemene er tungvinne og lite selgervennlige. Dette fører til et evig mas fra salgsledere om å oppdatere CRM’en.
Vel, heldigvis, det er ett system vi anbefaler. Jeg sier ikke at det er den eneste CRM’en som leverer, men HubSpot har lykkes i å bygge et CRM som automatiserer logging av aktiviteter. All dialog, aktiviteter og pipeline blir oppdatert automatisk gjennom hele kundereisen. Og som jeg har nevnt over, alle avdelinger forenes gjennom en felles database.
La meg beskrive et vanlig scenario. Salg bruker Salesforce, markedsavdelingen bruker Mailchimp og kundeservice bruker Freshdesk. Det kan selvfølgelig være andre løsninger, men poenget er at hver avdeling jobber i sitt eget system. I HubSpot er dette samlet i en og samme løsning. Når en kunde åpner en «ticket», kan kundeservice med en gang se all dialog med marked og salg. Dette fører til at kunden føler seg sett og ivaretatt og det blir lettere for kundeservice å gi god service.
Kurs og medlemsportaler med ulike fordeler blir stadig mer populært. Vi har opparbeidet oss solid kompetanse på ulike plattformer. Strategi, mål og planlegging er selvfølgelig her også helt avgjørende for å lykkes. Noe av det første vi må avklare er hvorvidt du ønsker et ren LMS og kursplattform, eller om du ønsker en medlemsportal.
Hvis du eksempelvis kun ønsker å legge ut videoer og begrense hvem som har tilgang (kanskje bak en betalingsmur eller kun for eksisterende kunder) så trenger du en medlemsportal.
Løsninger vi jobber med er:
Video har utvilsomt tatt verden med storm de siste årene. YouTube er den nest største søkemotoren etter Google (og Google eier jo som kjent Youtube:).
Likevel, i dag kan du bruke video på andre måter, som ikke eksisterte for få år siden. Personlig har jeg sans for video i en til en samtaler og i salgsøyemed. Her er hele poenget å vise ansikt og skape en tettere relasjon gjennom kundereisen.
Video egner seg for like godt for marked, salg og kundeservice. Noen eksempler på videoer som vi liker å jobbe med:
Med video kan du virkelig vise deg frem fra din beste side og fortelle hvem du er. Det fine i dag er at det er forholdsvis lett å komme i gang. Video handler ikke i dag om å lage perfekte «Hollywood» lignende produksjoner. I stedet er det autentisk innhold og dine meninger og autoritet i bransjen som betyr noe. Alle kan lage video i dag og vi hjelper deg gjerne i gang.
Prosesser, innhold og teknologi er viktig for ambisiøse bedrifter som ønsker vekst. Vi har over avdekket at før du kan velge riktig teknologi for din virksomhet, må du avklare strategi, mål og planer for virksomheten din fremover. Alt for mange begynner med teknologi, uten å vite hva man trenger. Det kan fort bli en dyrebar erfaring.
i Din Webpartner har vi jobbet med digital markedsføring og teknologi i en årrekke, noe vi håper kan komme din bedrift til gode. Ta kontakt med oss for en gratis konsultasjon.